عناوین Volume و Issue

عناوین Volume و Issue چه معنی دارن ؟

عبارت volume  که گاهی vol نوشته می شود تعداد سال هایی که یک ژورنال در حال چاپ مقاله است را نشان می دهد و Issue هم تعداد شماره های منتشر شده ی یک ژورنال در یک سال را نشان می دهد. در مقالات فارسی به Vol دوره و به Issue شماره می گویند.

به عنوان مثال وقتی عدد Volume  یا دوره ی یک مجله 7 است یعنی این که این مجله در هفتمین سالی است که مقاله چاپ می کند. حالا وقتی که عدد Issue یا شماره 3 هست این سومین شماره ای است که داره مقالات را منتشر می کند.

همه مقالات Volume و Issue دارند؟

باید بگوییم که همه مقالات عدد Volume یا دوره را دارند اما بعضا ممکن هست که Issue یا شماره نداشته باشند. حالا چرا بعضی مقالات این طور هستند؟ دلیلش این هست که یک سری از مجلات همه مقالات چاپ شده در یک سال خودشان را توی یک دوره چاپ می کنند و آخر سال به صورت یک کتاب منتشر می کنند.

توی منابع انتهای مقاله به چه شکل می یان؟

در رفرنس نویسی به روش APA بعد از نوشتن اسم ژورنال و قبل از بازه ی صفحات معمولا به این شکل (2)6 می آید. حالا عدد 6 همان volume یا دوره هست که یعنی توی ششمین سال چاپ مقالات است و عدد 2 همان Issue یا شماره است که یعنی تو این سال دومین شماره ای هست که این مجله داره چاپ می کند.

یک نکته مهم

اکثر مجلات توی هر سال فقط یک دوره مقاله چاپ می کنند و همه مقالاتشون را در انتهای همان سال به صورت یک جا منتشر می کنند. پس در بیشتر موارد، ما در مقالات فقط عدد volume  یا همان دوره را بالای صفحه اول می بینیم.

بعضی مواقع عبارت number هم می بینیم

بعضی از مقالات جدا از volume  و Issue یک عنوان دیگر به اسم number هم درج می کنند. حالا این به چه معنی هست؟

این عبارت به معنی تعداد کل شماره هایی هست که یک مجله تا الان منشر کرده است. به طور مثال وقتی عدد number یک مقاله 56 هست یعنی این مقاله در پنجاه و ششمین دوره این مجله چاپ شده است.

حرف آخر

ما باید همیشه volume و Issue را بدانیم اول به خاطر این که برای رفرنس نویسی انتهای کار بهشون احتیاج داریم، بعدش هم این که وقتی معنی این دو عبارت را بدانیم به ما کمک می کند که بتوانیم مقالات جدید و قدیمی یک ژورنال را به راحتی شناسایی کنیم و از وضعیت چاپ مقالات ژورنال هم باخبر شویم.

2.7/4 - (7 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *